Zrób to sam – usprawnianie gearboxa bez wymiany jego części

Gearbox ASG konserwacja

Coraz więcej ludzi, którzy mają już jakieś doświadczenie w airsofcie, oddaje swoje świeżo zakupione repliki ASG do serwisu celem mniejszego lub większego stuningowania. Przekonanie o nieużyteczności „stocków” bez wymiany jakichkolwiek części jest już praktycznie powszechne, a także przekazywane nowym graczom. Z racji na coraz gorszą kontrolę jakości nawet wśród replik I klasy, przeświadczenie to nie jest do końca błędne. Nierzadko replika prosto z pudełka daje po sobie znać, że przydałby się jej jakiś drobny przegląd mechanizmu. Nie trzeba jednak od razu wymieniać połowy części! W końcu zestaw kilku elementów gearboxa może podnieść finalną cenę repliki, a chyba nikt nie lubi wydawać za dużo pieniędzy na raz. Dlatego zamiast od razu wydawać krocie na pół dostawy SHSów warto zacząć od poprawienia fabryki i przetestowania całości pod kątem tego, czego nam brakuje?

stockowe repliki ASG - upgrade gearboxa

Jeśli zgadzacie się z tym stwierdzeniem, to nie będę już zbędnie przedłużał wstępu i przedstawię Wam kilka sztuczek na poprawienie stockowej repliki ASG, bez wymieniania dodatkowych części w środku. Zaczynajmy!

 

Teflon fix

Jedna z najpopularniejszych i niegdyś podstawowych modyfikacji replik. Ma ona na celu usunięcie nieszczelności w komorze hop-up, a dokładniej – na drodze lufa-gumka-komora.

Teflon fix

Owijamy taśmą teflonową miejsce, w którym kończy się założona na lufie gumka hop-up, a także część która wchodzi w komorę, jeśli siedzi w niej zbyt luźno.

Teflon fix 2

Samą lufę wewnętrzną możemy dodatkowo w jednym lub kilku miejscach owinąć teflonem. Pozwoli to na lepsze osadzenie jej w lufie zewnętrznej repliki airsoft.

 

Wymiana smarów

Stockowe repliki ASG, a w szczególności te chińskiej produkcji, mają w gearboxach fabrycznie nakładany, wątpliwej  jakości smar. Jest on dziwnej konsystencji, jest go wszędzie pełno (lub wręcz przeciwnie, prawie go nie ma!)- ogólnie słabo.

stockowe repliki ASG - wymiana smarów w gearboxie

Mechaniczną zawartość gearboxa warto całkowicie wyczyścić przy pomocy ciepłej wody z płynem do naczyń i osuszyć. Po wszystkim – nałożyć dedykowane smary – teflonowy do zębatek i elementów ruchomych, natomiast silikonowy do pneumatyki. Ten pierwszy nakładamy w miejsca, w których występuje tarcie – pod zębatkami, na zębatkach, na zęby tłoka. Tego drugiego używamy z rozwagą. Nie chcemy przecież aby replika pluła silikonem zamiast kulkami. Cienki filtr rozsmarowany na powierzchni cylindra oraz przesmarowanie wszelkich oringów na głowicy cylindra oraz tłoka wystarczy. Jeśli chodzi o wybór smaru – nie bawiłbym się w latanie po sklepach technicznych i szukanie jakichś doskonałych rozwiązań „bo przecież 10 razy taniej”. Wolę wydać siódemkę na teflonowy smar i drugą siódemkę na silikonowy smar Pro Techa. Tak, wiem – opakowania są bardzo malutkie. Ale używamy też bardzo malutkich ilości – 10g smaru wystarczy na dobre kilka, jak nie kilkanaście replik ASG.

 

Podkładkowanie zębatek

stockowe repliki ASG- modyfikacja gearboxa

Nie zawsze wymaga to poprawy. Jeżeli jednak replika wydaje podczas strzału dużo niepotrzebnych zgrzytów i jęków, to wina może leżeć w źle wykonanym podkładkowaniu zębatek (lub jego braku). Cały haczyk polega na tym by ustawić zębatki w taki sposób by nie latały za mocno po szkielecie gearboxa. Zachowując jednocześnie minimalną przestrzeń między nimi.

Proceder ten jest z rodzaju „do wyczucia” i najlepiej podchodzić do niego metodą prób i błędów. Zamykamy suchy gearbox i sprawdzamy słuchowo oraz dotykowo jak głośno i z jakimi oporami kręcą się zębatki. Jeżeli nie jesteście pewni jak to zrobić to warto przeszukać materiały na platformie YouTube.

 

Uszczelnianie układu pneumatycznego

upgrade pneumatyki

Jeśli po schronowaniu Twoja replika ma spory rozrzut fps między kolejnymi strzałami, to na te modyfikacje powinieneś zwrócić szczególną uwagę. Przyczyną może być uciekające powietrze z układu pneumatycznego.

Pierwszym z miejsc w pneumatyce, w którym może uciekać sporo powietrza, jest połączenie głowicy cylindra z cylindrem. Zazwyczaj znajduje się tam jedna uszczelka, która niekoniecznie jest ciasno dopasowana do całości.

wymiana oringa w gearboxie

Tutaj pomocna okaże się po raz kolejny niezastąpiona taśma teflonowa. Owijamy nią głowicę cylindra oraz smarujemy smarem silikonowym. Montujemy głowicę z powrotem do cylindra. Voila!

Oring

Wiem, że artykuł ma w nazwie „bez wymiany części”. Niestety, przydatna może okazać się wymiana oringa głowicy tłoka. Jeśli jednak nie mamy żadnej uszczelki do dopasowania pod ręką, to warto rozciągnąć nieco tę fabryczną. Oringa nakładamy na cylinder i polewamy go wrzątkiem, a później – zimną wodą. Montujemy z powrotem.

modyfikacja tłoma w gearboxie

Mosiężne cylindry w stockowych replikach ASG bardzo często z nieznanych powodów są zarysowane w środku. Z użyciem odrobiny filcu, pasty polerskiej i odrobiny cierpliwości lub dremla możemy wypolerować wnętrze cylindra praktycznie na lustro. Tak, wiem, na zdjęciu jest stalowy ;).

Po dokonaniu tych przeróbek wypadałoby również sprawdzić ich efekty. Pożądany jest tzw. efekt strzykawki, czyli brak możliwości wciśnięcia tłoka do końca przy zatkanym wylocie dyszy.

Upgrade Gearboxa ASG – podsumowanie

Korzystając z porad w tym tekście powinniście lekko podrasować osiągi swojej repliki w fabrycznej konfiguracji. Najbardziej pożądanym efektem jest powtarzalność prędkości wylotowej przy kolejnych strzałach, jednak przy drastycznym zwiększeniu szczelności można także doświadczyć lekkiego podniesienia fps.

Więcej porad dotyczących serwisowania replik znajdziecie tutaj! Dajcie znać czy znacie jakieś sztuczki na poprawienie stockowej repliki? Pochwalcie się nimi w komentarzach!

1 Komentarz

  1. Matrixar pisze:

    Warto kupić średniej klasy replikę na przecenie (ja dwa lata temu kupiłem cymę w blowbackiem, to ta z kolbą w stylu UMP, kosztowała mnie 450zł, normalnie kosztuje 730), takie repliki już są wyposażone w zmocniony niealuminiowy szkielet gearboxa. Wystarczy kupić sprężynę 150m albo 140m dla bezpieczeństwa i już mamy lepsze osiągi. Tylko wtedy potrzebna jest też lepsza lufa

    Wiem że to wymiana części, ale może to komuś pomóc

    Tylko trzeba troche poszukać na necie która replika ma w stocku wzmocniony GB bo nie wszędzie pisze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook