Sprawdź, na czym polega przedmiot szkolny Edukacja dla bezpieczeństwa i jak będą na nim wykorzystywane repliki ASG. Przedstawiamy informacje z rozporządzenia. Wejdź na Airsoft.pl
Edukacja dla bezpieczeństwa to przedmiot szkolny, który zastąpił Przysposobienie Obronne i ma poruszać kwestie szeroko pojętego bezpieczeństwa krajowego. Od roku szkolnego 2023/24 będzie też uczyć strzelectwa – również za pomocą replik broni strzeleckiej. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o programie nauczania EDB, to koniecznie zajrzyj do naszego najnowszego wpisu. Zapraszamy!
Edukacja dla bezpieczeństwa zastąpiła wcześniejsze Przysposobienie Obronne, więc bardzo mocno nawiązuje do tematów, które były na nim poruszane. Przedmiot obejmuje treści kształcenia, które dotyczą szeroko pojętego bezpieczeństwa państwa. Z jednej strony poruszane są jego możliwości obronne w razie konfliktu zbrojnego, a z drugiej strony również działania w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń, takich jak katastrofy naturalne lub masowe wypadki. Duży nacisk kładzie się też na umiejętność udzielania pierwszej pomocy. Podstawa programowa jest inna dla szkół ponadpodstawowych i podstawowych, dlatego warto omówić ją osobno dla tych dwóch etapów nauki.
Uczniowie szkoły podstawowej będą uczyć się bardzo podstawowych informacji na temat obronności państwa i zadań jego poszczególnych organów.
Najmłodszym będzie przedstawiana natomiast bardziej rozbudowana wiedza w temacie zagrożeń codziennego życia oraz udzielania pierwszej pomocy. Są to umiejętności, które powinien posiadać tak naprawdę każdy obywatel. Uczeń ma nie tylko zaznajomić się z wiedzą teoretyczną, ale przede wszystkim umieć wykorzystać ją w praktyce – w różnych sytuacjach zagrożenia życia czy też w stanach nadzwyczajnych. Ważne jest, by umiał prawidłowo rozpoznać i ocenić sytuację, a następnie przystąpić również do działania, jeśli jest to konieczne. W rozporządzeniu jest też zapis dotyczący kształtowania u uczniów postaw obronnych i zrozumienia samej istoty bezpieczeństwa państwa.
Edukacja dla bezpieczeństwa militarnego państwa porusza kwestie związane z naszym położeniem geopolitycznym i towarzyszącemu mu zagrożeniami. Uczeń powinien wiedzieć, jakie są elementy bezpieczeństwa państwa, czyli np. znać zadania Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej i ich podstawowe uzbrojenie. Ważne jest też podkreślenie istoty współpracy między różnymi krajami, która ma zapewniać pokój i łagodzić konflikty. Roli organizacji międzynarodowych, które gwarantują różne stopnie pomocy w razie konfliktu zbrojnego lub w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń.
Jeśli chodzi o umiejętność zachowania się w sytuacjach stwarzających zagrożenie, to przede wszystkim uczeń musi umieć wymienić przykłady zagrożeń naturalnych i wywołanych przez człowieka. Istotne jest, by zapoznał się z poszczególnymi sygnałami alarmowymi i procedurami zachowania się, gdy je usłyszy, a także ogólnymi zasadami postępowania na wypadek pożaru, powodzi, ataku terrorystycznego, wypadku komunikacyjnego czy też skażenia chemicznego.
Uczniowie będą się też uczyć podstaw pierwszej pomocy – muszą więc rozumieć obowiązki świadka niebezpiecznego zdarzenia, a także umieć rozpoznać stan zagrożenia życia i zdrowia. Z jednej strony ważne jest, by zapoznali się z tym jak wygląda skuteczne wezwanie pomocy, a więc znajomość wszystkich najważniejszych służb i numerów ratunkowych. Uczniowie będą również uczyć się tego, jakie informacje należy im podczas zgłoszenia przekazać. Z drugiej strony, uczeń sam również będzie musiał znać najważniejsze procedury udzielania pierwszej pomocy, do których zalicza się również ocenę bezpieczeństwa miejsca zdarzenia, a także zapewnienie bezpieczeństwa sobie i uczestnikom wypadku.
Edukacja dla bezpieczeństwa dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz szkoły zawodowej
W przypadku uczniów szkół ponadpodstawowych, edukacja dla bezpieczeństwa będzie rozwijać tematy podjęte na wcześniejszym etapie nauki.
Oznacza to, że dalej głównym tematem lekcji będzie bezpieczeństwo państwa, pierwsza pomoc i metody postępowania w sytuacjach nadzwyczajnych, ale w bardziej zaawansowanym, szerszym wymiarze.
Uczniowie będą musieli zapoznać się z zadaniami wszystkich najważniejszych organów państwowych: parlamentu, prezydenta i Rady Ministrów, a także z organizacją wojska, wybranych jednostek proobronnych i pozamilitarnych. Rola geopolitycznego położenia dla bezpieczeństwa państwa zostanie rozszerzona też o aspekty gospodarcze. Poruszone zostaną role i obowiązki obywateli, samorządów oraz władzy rządowej na rzecz bezpieczeństwa państwa. Oprócz tego, uczeń będzie musiał orientować się w zasadach zarządzania kryzysowego, a także w zagadnieniach związanych z terroryzmem, cyber-przemocą oraz cyber-zagrożeniami.
Jeśli natomiast chodzi o zasady postępowania w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń, wiedza uczniów zostaje rozszerzona o zasady międzynarodowego prawa humanitarnego i działalność ONZ.
Omawiane są kwestie związane z obroną cywilną i funkcjonowaniem różnego rodzaju służb ratunkowych. Uczeń uczy się postępowania podczas ewakuacji ludności i zwierząt – w tym dostarczania im żywności i wody. Musi też wiedzieć, jak wyznaczyć strefę bezpieczeństwa podczas występującego zagrożenia.
Temat pierwszej pomocy zostaje rozwinięty o bardziej szczegółową wiedzę i bardziej różnorodne sytuacje, w których może nastąpić rozpoznanie potencjalnego zagrożenia życia lub zdrowia. Można do nich zaliczyć np. kwestię związaną z prawidłowym przenoszeniem poszkodowanego z uszkodzonym kręgosłupem, czy też informacje dotyczące tego jak postępować z osobą we wstrząsie, a także jak pomóc osobie podtopionej lub zatrutej. Uczeń musi też wiedzieć jakie rany zadaje broń konwencjonalna i w jaki sposób zatamować krwotok.
Uczeń powinien wiedzieć jak postępować z nieprzytomną osobą i jak przeprowadzić podstawowe czynności resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Jak pomóc osobie, która się zadławiła, a także jak opatrywać różne uszkodzenia ciała.
W ramach edukacji dla bezpieczeństwa uczniowie szkoły podstawowej, technikum i liceum ogólnokształcącego będą uczyć się postaw obronnych – w tym również obsługi broni.
Młodsze dzieci muszą wiedzieć jak bezpiecznie korzystać z broni, a także znać jej poszczególne części. Będą uczyć się przyjmowania prawidłowej postawy strzeleckiej i zgrywania przyrządów celowniczych. Starsi uczniowie dowiedzą się jak reagować w sytuacji zagrożenia działaniami wojennymi. Mocno podkreślany będzie aspekt wytrzymałości fizycznej i psychologicznej, a więc przeciwdziałanie panice, czy też wiedza na temat tego jak pozyskiwać wodę, żywność i ogólnie jak przetrwać w trudnych warunkach.
Jeśli chodzi o umiejętności strzeleckie, to licealiści będą uczyć się rozkładania i składania broni, a także celnego strzelania z wykorzystaniem broni kulowej i pneumatycznej, a także replik broni strzeleckiej (są to repliki ASG/airsoft). Szkoły, które mają już dostęp do tych narzędzi, mają obowiązek realizować zajęcia ze strzelectwa w roku szkolnym 2022/2023. Pozostałe szkoły podlegają okresowi przejściowemu i będą w pełni realizować program nauczania od roku 2024/2025.